Katalog znalezionych fraz
Erotyka — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

A teraz co¶ dla prawdziwych koneserów.

Dwarf Fortress jest darmowa, ca³y czas rozwijan±, niewielka ale jednocze¶nie niesamowicie skomplikowan± symulacj± twierdzy krasnoludów z której role grafiki pe³ni± znaki ASCII.

A wygl±da to tak:



Dobrze, je¶li czytacie te s³owa to znaczy ¿e jeszcze nie zrezygnowali¶cie. Przejd¼my teraz do konkretnego opisu Dwarf Fortress.

GRAFIKA

Na pierwszy ogieñ idzie grafika. A raczej jej brak. Sami widzicie, to tylko proste znaczki. To mo¿e odstraszyæ wiêkszo¶æ potencjalnych u¿ytkowników. Ale i na to da siê znale¼æ lekarstwo, nasz rodak zrobi³ ju¿ malutk± modyfikacjê które sprawia ¿e DF wygl±da co najmniej zno¶nie i intuicyjnie. Wystarczy ¶ci±gn±æ grê z tego adresu a gra bêdzie wygl±da³a tak:

Prawda ¿e czytelniej?

D¬WIÊK

O muzyce czy d¼wiêkach nie ma co wspominaæ bo takowe nie istniej±. Jedyn± muzykê jak± ta gra posiada us³yszymy w g³ównym menu. Ale to ¿aden problem, wystarczy w tle odpaliæ sobie zestaw swojej ulubionej muzyki i wszyscy bêd± zadowoleni.

INTERFACE

Tutaj ukryty jest kolejny problem który mo¿e szybko zniechêciæ do tej gry. Wszystko obs³ugujê siê za pomoc± klawiatury, a wierzcie mi ¿e komend jest naprawdê du¿o. I dobre dwa dni zejd± wam na tym ¿eby nauczyæ siê do¶æ p³ynnie wybieraæ polecenia budowy budynków, kopania tuneli czy budowy ³ó¿ek. Jedyn± rad± jest tutaj intensywne pogranie przez d³u¿szy czas i nauczenia siê na pamiêæ klawiszy odpowiedzialnych za poszczególne funkcje. Poza tym, jak przysta³o na prawdziw± fortece krasnoludów, nasz dom mo¿e mieæ kilkana¶cie poziomów g³êboko pod ziemi± i kilka nad ni±, a rozeznanie siê w tym wszystkim nie jest ³atwe.

GAMEPLAY

Czyli o co w³a¶ciwie chodzi? W bardzo wielkim skrócie: Jak w ka¿dym simie, wybieramy miejsce na mapie ¶wiata (generowanej losowo) w którym chcieli by¶my wybudowaæ nasz raj dla krasnoludów, wybieramy umiejêtno¶ci dla 7 pocz±tkowych krasnoludów, jak równie¿ ekwipunek który zabior± ze sob±, i wyruszamy. Kiedy jeste¶my na miejscu musimy wykopaæ sobie bezpieczne schronienie, znie¶æ do niego przywieziony sprzêt i zacz±æ tworzyæ utopie. Pod tym wzglêdem gra nie ró¿nie siê za wiele od innych symulatorów tego typu, trzeba budowaæ pomieszczenia w którym nasi podopieczni bêd± jedli, spali, pracowali, spotykali siê w grupach, itp. Chocia¿ oczywi¶cie wszystko to ma swoje krasnoludzkie nalecia³o¶ci, tak wiêc budujemy g³ównie pod ziemi±, wydobywamy rudy metali i klejnoty, i staramy siê o to ¿eby nasi podopieczni mieli zapewniony sta³y dostêp do alkoholu, bo jak wiadomo krasnolud bez alkoholu to jak elf bez uszu.

Z czasem zaczn± docieraæ do nas karawany, zarówno od krasnoludów jak i od ludzi czy elfów. Handluje siê z nimi typowo, my dajemy co¶ od siebie i wybieramy co¶ od nich. Czasem zjawi siê te¿ przedstawiciel handlowy który bêdzie chcia³ omówiæ z nami bardziej skomplikowane umowy handlowe.

Ale czy 7 krasnoludów to nie za ma³o jak na fortece? Ten problem rozwi±zuj± coraz to nowe fale imigrantów które zaczn± do nas przybywaæ gdy tylko osi±gniemy wystarczaj±ce bogactwo.

A gdy ju¿ bêdziemy mieli nasz± ma³± metropolie ustatkowan± i samowystarczaln± to gobliny nie bêd± mog³y przepu¶ciæ tak ³akomego k±ska i bêdziemy czêsto musieli odpieraæ ich ataki, próby porywania dzieci czy kradzie¿y dóbr.

To naprawdê tylko czê¶æ tego co spotka nas w Dwarf Fortress, nie wspomnia³em jeszcze o budowaniu artefaktów, o tym ¿e ka¿dy krasnolud ma swoje w³asne preferencje, nastrój, przyjació³ i gdy doprowadzimy go do skraju za³amania nerwowego to wpadnie w sza³, co doprowadza to tak ¿yciowych sytuacji jak m±¿ bij±cy swoj± ¿onê na oczach dzieci.

Wiecie co jest najfajniejsze? To ¿e gra jest wymagaj±ca, momentami bardzo wymagaj±ca, i nie daruje ¿adnych b³êdów. Jeden ¼le przekopany tunel i pó³ fortecy zalane, albo wy¿szy poziom zawala nam siê na g³owê. Nie we¼miemy do¶æ jedzenia to umrzemy z g³odu, osiedlimy siê w pobli¿u jaskini olbrzymów to szybko nas rozerw± na strzêpy, nie bêdziemy budowali broni i pu³apek a¿ w koñcu napadn± nas gobliny to zabij± ca³± nasz± populacje. ¯adnej taryfy ulgowej, a mottem DF jest "Losing is Fun".

Podsumowuj±c, je¶li uda wam siê prze¿yæ te kilka pierwszych fortec które zapewne do¶æ szybko bêdziecie musieli opu¶ciæ z tego czy innego powodu to pó¼niej jest tylko lepiej. By³o ju¿ naprawdê wiele momentów w których ¶mia³em siê z tych ma³ych szaleñców kopi±cy tunele, i równie wiele momentów w których pomy¶la³em "Fajnie by by³o gdyby da³o siê..." i okaza³o siê ¿e da siê tak zrobiæ. Wiêc je¶li kto¶ potrafi znie¶æ ubog± grafikê i brak d¼wiêku w zamian za niesamowicie wci±gaj±cy i skomplikowany gameplay to z ca³ego serca polecam mu DF.

Gra jest ca³kowicie darmowa, tworzona przez jednego cz³owieka, w fazie alfa (jednak bardzo stabilna i nie ma z ni± wielu problemów) i mo¿na j± pobraæ z oficjalnej strony:

Oficjalna strona

A wiêcej porad, informacji i ciekawostek znajdziecie w oficjalnej wiki:

Oficjalna Wiki



podeslij to Beth >> zaraz zrobia z tego Dwarfbliviona ze strawnym gejplejem
To jest turówka tak jak Ancient Domains of Mystery czy sekwencyjny realtime?

PS. dla tych którzy nie znaj± ADoMa - to taki rpg, tylko ¿e bez grafiki, oparty o troche inne zasady przez co faktycznie gra nale¿y do gatunku roguelike. Jest to jedyna gra jak± znam która pozwala na czyszczenie uszu, w której nikt nie policzy³ na ile sposobów mo¿na zgin±æ, czy te¿ gra w której niezrêczny alchemik mo¿e zgin±æ w ogromnej eksplozji.

Aaa! ADoM to te¿ jedyna gra która docenia du¿± liczbê przycisków na klawiaturze, bo klawiszologia to o ile pamiêtam 5 ekranów niezbyt jasno okre¶lonych komend przypisanych do nie zawsze precyzyjnie zdefiniowanych klawiszy. Z shiftami, altami i ctrl oraz ich kombinacjami.

Sekwencyjny realtime, je¶li grasz w trybie Dwarf Fortress, a je¶li grasz w trybie Adventure to o ile pamiêtam turówka.

A, bo zapomnia³em wspomnieæ, gra ma w sumie 3 tryby, Dwarf fortress, czyli to co opisa³em u góry, Adventure czyli taki typowy roguelike, i Legends którego nigdy nie u¿ywa³em i nie bardzo wiem do czego s³u¿y.


Ja z pewno¶ci± sprawdze t± gierkê, thread l±duje w ¶ledzonych. Nie ma co, po 16 sierpnia zniknie mi po³owa obowi±zków, w zamian mo¿e i pojawi siê wieeeelki kac, ale ten prêdzej czy pó¼niej minie.

Oby prêdzej.

... Nie ma co, po 16 sierpnia zniknie mi po³owa obowi±zków, w zamian mo¿e i pojawi siê wieeeelki kac, ale ten prêdzej czy pó¼niej minie.

Oby prêdzej.



PS. dla tych którzy nie znaj± ADoMa - to taki rpg, tylko ¿e bez grafiki, oparty o troche inne zasady przez co faktycznie gra nale¿y do gatunku roguelike. Jest to jedyna gra jak± znam która  pozwala na czyszczenie uszu, w której nikt nie policzy³ na ile sposobów mo¿na zgin±æ, czy te¿ gra w której niezrêczny alchemik mo¿e zgin±æ w ogromnej eksplozji.

Aaa! ADoM to te¿ jedyna gra która  docenia du¿± liczbê przycisków na klawiaturze, bo klawiszologia to o ile pamiêtam 5 ekranów niezbyt jasno okre¶lonych komend przypisanych do nie zawsze precyzyjnie zdefiniowanych klawiszy. Z shiftami, altami i ctrl oraz ich kombinacjami.

Ha, jak dot±d nie spotka³em roguelike'a, który by mi siê tak spodoba³ jak ADOM .
To Dwarf Fortress brzmia³oby ca³kiem kusz±co, tyle, ¿e Ja nie cierpiê krasnoludów .

Fajnie by by³o, gdyby kto¶ zrobi³ jakiego¶ roguelike w klimacie retrofutre albo steampunka...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • erfly06132.opx.pl


  • © Erotyka — strony, Obrazki i wiele wiÄ™cej na WordPress Design by Colombia Hosting